DÁREK: Poezie, která umí léčit

DÁREK: Poezie, která umí léčit
Jiří Košťák
19. 1. 2011

Recenze novináře ke knize básní Dárek

Nakladatelství Chrysos 26 vydává knižní novinku Dárek od autorky Stanislavy Nopové.

Konec básníků v Čechách? To snad ne! Poezie sice vždy bývala jaksi v koutku, ale také vzácným šperkem a diamantem literárního projevu. A tak jako práce s kamenem vyžaduje kameníky a pro umělecké ztvárnění sochaře, podobné je to s literární tvorbou. Ne každý je totiž obdarován vzácným talentem vnímat svět pohledem poety a s myšlenkami, uměleckými náměty, slovy a neskutečnou bohatostí slovní zásoby si doslova hrát a pak „vytesat“ básnický útvar.

Poezie je vskutku vzácným šperkem, kterého je právě v současné době čím dál víc třeba, protože také právě poezie dokáže kultivovat srdce i duši a tím i projev člověka a lidské vztahy. Byť to možná zní pateticky, nic to nemění na samotné podstatě a pravdivosti věci. A proto každý nový počin v oblasti poezie je velkým přínosem a oživením. Inu, dobrých šperků i těch literárních není nikdy dost. Nyní vychází zajímavá sbírka s prostým názvem Dárek.

Kniha poezi Dárek, 200 originálních básní

Kniha básní Dárek obsahuje na 200 rozmanitých originálních básní i takříkajíc příběhů poezie ze života, které jsou různě zpracovány. Troufáme si říci, že kniha zaujme jak fajnšmekry poezie, ale i ty, kterým verše až dosud nic neříkaly. Poezie, kterou sbírka předkládá, je leckdy drsná a možná až šokující, ale na druhou stranu většina básní sbírky je až neskutečně lyricky něžná, milá a zpěvná až tak, že svým podáním připomíná francouzského poetu Françoise Villona. Taková je třeba báseň Disko Sex. „Na dvorku páchnoucím močí. Na schůdcích ztrácejí zábrany. Jak býčkové na tebe skočí…“

Další poetické dílo z knihy Dárek s názvem Nadlidé je z jiného soudku. Je to téměř sociálně filozofickým příběhem o životě bezdomovce, ukazuje na krutost a odvrácenou tvář současné doby. Česká autorka, všestranná spisovatelka, publicistka a básnířka v tomto příběhu vykreslila skutečnou událost bezdomovce, které se stala svědkem.

Její básně jsou vyprávěním o životě a pro jejich ztvárnění zvolila různou formu. Prokazuje vnímavost, i bohatost talentu, poetické vyprávěčské umění i empatii citově i citlivě doslova prožívat náměty.

A tak třeba něžně a romantické prožití přináší báseň o lásce Dva na všechno. Čtenář z veršů doslova cítí a vnímá sílu, cit a prožitek lásky a stává se svým způsobem účastníkem popisovaného příběhu.

Krátce o autorce Stanislavě Nopové

Autorka Stanislava Nopová prokazuje široké spektrum i invenci literárního a básnířského umění, právě tak jako nesporné mistrovství práce se slovy a také svou bohatou slovní zásobu.

Připomeňme její tvůrčí plodnost, vždyť napsala už pět románů. Hlavně působivých thrillerů, například sci-fi akční příběh Riskantní prázdniny nebo Pro práci zabíjet, ale i dojemně laděné vyprávění o přátelství dětí v Austrálii s názvem Za útesem leží svět.

Psaní prózy i poezie se věnuje už od mládí. Má bohatý vypravěčský talent Hrabalovsko-Páralovského stylu i umění ztvárnit poezii.

Stanislava Nopová: Dárek. Nakladatelství Chrysos 26. 192 stran. Cena 229 Kč.

Doporučit  Doporučit známému RSS zdroje
Sdílet: Linkuj Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook pridej.cz TopČlánky

internetové knihkupectví eshop knihy.tv, co vám může náš eshop nabídnout?

Originální knihy z našeho internetového obchodu uvedou váš život do chodu * Kniha je přítel člověka, u nás najdete přátele * knihy.tv jako dobrý důvod ke čtení až do rána * Naše knihy jsou ideálním dárkem. Proč byste ale neobdarovali také sami sebe? * Z pohodlí domova získáte on-line nové zajímavé knihy a knížky * Pro nás je každý čtenář V.I.P. * Knihy a knížky od nás jsou ideální na dovolenou, prázdniny, pro volný čas i cestování * Nemusíte shánět naše knihy a knížky v knihkupectvích, nakupujte přímo u pramene * Naše knihy jsou levné, z výplaty vám uzobnou málo * Knihy spisovatelky Stanislavy Nopové jsou nevšedním čtením pro všední dny * V našem internetovém obchodě s knihami můžete zakoupit knihy bez registrace * Knížky k svátku, na narozeniny, sobě pro radost nebo jako dárek k Valentýnovi * Přejeme vám hezké zážitky s našimi knihami * internetové knihkupectví eshop knihy.tv je součástí nezávislého nakladatelství Chrysos 26.
Redakční systém Animáto.